Kwelders en andere brede waterkeringen, Henk Nieboer, Bregje van Wesenbeeck en Bas Roels over natuurinclusief bouwen, green ports, mangrove squeeze, bodemerosie in de Rijn en meer…
 
Is deze mailing niet goed leesbaar? Klik hier voor de webversie
TUDelft
TUDelft
 
 
Geachte relatie,
In Nederland willen we bestaande natuur behouden, nieuwe natuur aanleggen en natuurontwikkeling integreren in civieltechnische bouwprojecten voor veiligheid, waterbeschikbaarheid, bevaarbaarheid en gebiedsontwikkeling. Voor beleid volstaan streefgetallen voor soorten en populaties steeds minder: daarvoor zijn de klimatologische omstandigheden én de ecosystemen zelf te veranderlijk. Het gedachtegoed van natuurinclusief bouwen geeft grip op geïntegreerde projecten. Het instrumentarium om deze oplossingen te ontwerpen en evalueren wordt steeds uitgebreider en verfijnder, met bijvoorbeeld ecotoopoptimalisatie en ecosysteemdiensten.
Dit instrumentarium moet gestoeld zijn op een stevig fundament. Op de universiteit onderzoeken we de gevolgen van ecosysteemontwikkeling op nationaal niveau vanuit de leerstoel ecologische waterbouw. De projecten BE-Safe en LakeSIDE richten zich op de bijdrage van begroeide vooroevers aan waterveiligheid. Veel onderwijs en onderzoek bij kustwaterbouw draait om fundamentele modellen die de effecten berekenen van zandsuppleties en andere natuurinclusieve maatregelen op kust-, haven- en landschapsontwikkeling, in de context van versnelde zeespiegelstijging. Centraal staat de interactie tussen hydraulische condities, morfologie en ecosysteemontwikkeling. Aan de frontlinie van het onderzoek bekijken we dit probabilistisch: hoe koppelen we de kans dat een ecosysteem zich kan ontwikkelen van de pioniersfase tot een niveau waarop het ecosysteem op volle krachten diensten kan verlenen, aan de kansverdelingen van de hydraulische omstandigheden. Als we dit netjes doen zullen natuurinclusieve oplossingen steeds beter hun weg vinden binnen het reguliere veiligheidsbeleid.

Om hier daadwerkelijk te geraken zijn theoretische modellen niet voldoende. De ecosysteemdiensten van natuurinclusieve oplossingen moeten in de praktijk getest worden. Vandaar deze DeltaLinks, zoals altijd gericht op de koppeling tussen wetenschap en praktijk.
Stefan Aarninkhof, hoogleraar kustwaterbouwkunde en
Peter Herman, hoogleraar ecologische waterbouwkunde
Natuurinclusief bouwen
 
Toekomstbestendig met kwelders en andere brede waterkerende zones
Op 27 maart 2019 promoveert Vincent Vuik als eerste binnen het onderzoeksproject BE SAFE: Bio-Engineering for Safety using Vegetated Foreshores. Omdat BE SAFE kwelders en andere begroeide vooroevers van een degelijke kwantitatieve onderbouwing voorziet, kunnen deze nu worden meegenomen conform de nieuwste methoden voorgeschreven in het wettelijke beoordelings- en ontwerpinstrumentarium voor waterkeringen.
Lees verder
 
Natuurinclusief bouwen in de beroepspraktijk
Building with Nature, ecosystem-based engineering en natuurinclusief bouwen beloven onze wereld biodiverser te maken, onze omgevingskwaliteit te verbeteren en onze kusten en waterkeringen met de zeespiegelstijging mee te laten groeien. Wat houdt ons nog tegen en hoe kunnen onderzoekers, adviseurs en beleidsmakers er in hun dagelijkse praktijk mee aan de slag? Een interview met Henk Nieboer, Bregje van Wesenbeeck en Bas Roels.
Lees verder
 
Physical implications of 'mangrove squeeze' for coastal stability
Son Truong Hong defended his dissertation on hydrodynamics of vegetated compound channels in November 2018. For DeltaLinks he explains the many threats faced by mangrove forests and discloses his findings on the minimal width for sustainable mangrove coasts. The Mekong delta rivers for example require more than 80 meters.
Lees verder
 
Building with Nature for the Port of Kuala Tanjung
How can a 25 billion euro plan for a port-industrial complex in Indonesia integrate mangrove forests, shellfish colonies and other nature-friendly elements? According to Alexander van der Hoek, Poonam Taneja and Mark van Koningsveld it is not too late to still consider different alternatives. They find support in guidelines by the United Nations, the Port of Rotterdam and other international organisations.
Lees verder
 
Inlaatpunten stroomopwaarts
De feestelijke starthandeling van het nieuwe Kierbesluit was gepland op 5 september 2018, maar de sluizen gingen vanwege de lage rivierafvoer pas op 7 december open. Daarmee heeft de Haringvlietdam in 2018 uiteindelijk 167 dagen dicht gezeten. Ties Rijcken en Wim Braakhekke leggen uit hoe de grenzen van het Kierbeheer te verruimen zijn door de zoetwaterinlaatpunten stroomopwaarts te verleggen, ondersteund door Smart Water Management.
Lees verder
 
Dredging for Sustainable Infrastructure
Polite Laboyrie and others | Coastal Engineering
Climate change-related feedbacks between seagrasses and suspended sediment
Leonie Akerboom | Ecological Hydraulics
Rivieren zonder plastic
Wim Uijttewaal en Peter Rem | Vloeistofmechanica
Sustainable designs for the Tongzhou Bay port
Jos Muller | Coastal Engineering
 
Nieuw door de TU Delft
 
Effects of climate change on the Dutch Rhine branches
The Dutch are concerned with the consequences of accelerated sea level rise for the coastal protection system. Astrid Blom reminds us that climate change will not only affect the coast but also the rivers. PhD candidate Claudia Ylla Arbos will study these implications in further detail in the NKWK research program Rivers2Morrow.
Lees verder
 
Leren van een wedstrijd zandzakken leggen
Tijdens hoogwater zetten waterkeringbeheerders noodmaatregelen in, met de zandzak als bekendste voorbeeld. Hoe effectief zijn tijdelijke maatregelen en hoe gaat het in de praktijk nu echt? Martine Stam en Bas Kolen beschrijven een experiment georganiseerd in proefpolder Flood Proof Holland. Ze willen uiteindelijk bijdragen aan reductie van de wettelijk te berekenen faalkans, door rekening te houden met de hele keten van detectie, logistiek, plaatsing en constructie.
Lees verder
 
Participatory planning in the Parana Delta
The methods developed at TU Delft’s Delta Urbanism are being applied around the world. In the lower Parana Delta, Argentina, public planning is less developed than in the Netherlands, but expanding. Veronica Zagare explains how adaptive planning, complexity theory, participation proceses and the layer-approach are merged into a general method for participatory planning in metropolitan deltas in a context of climate change.
Lees verder
 
The future-proofness of Dutch inland ports
Milan Dekker | Ports & Waterways
The pipingontspanner
Thom Olsthoorn | Geotechnical Engineering
Een methode voor Integraal Rivier Management
Koen Hiemstra | Rivierwaterbouwkunde
Improving pan-European flood risk mapping
Dominik Paprotny | Flood Risk
Morphodynamics of the Haringvliet ebb-tidal delta
Ana Colina Alonso | Coastal Morphology
Training rivers with longitudinal walls
Binh Le | River Engineering
 
VP Delta
BRIGAID
Safety & Security Institute
Urbanising Deltas of the World
Multifunctional Flood Defenses
RiverCare
SAFELevee
BE SAFE
Delta Urbanism
Aquifer Thermal Energy Storage
TU Delft Deltas, Infrastructures & Mobility Initiative, publisher of DeltaLinks
 
  © DeltaLinks | februari 2019    
 
Geen DeltaLinks meer ontvangen? Meld u hier af