Geachte heer/mevrouw ,
Om Maasvlakte 2 te realiseren zijn in 5 jaar tijd 120.000 documenten geschreven. Er zijn 35 hectare nieuwe duinen voor aangelegd, er waren tientallen volwaardige gesprekspartners, waaronder de spraakmakende Stichting Surfbelangen Tweede Maasvlakte en inmiddels staat er een bijenhouder op de loonlijst van Havenbedrijf Rotterdam. Maasvlakte 2 introduceerde de toekomst van havens en vaarwegen: aandacht voor ecosystemen, langetermijndenken,
|
|
|
kennisontwikkeling, transparantie en participatie uit alle hoeken van de maatschappij.
Scheepvaart is geen solitaire sector meer. Kennis over havens en vaarwegen wordt ontwikkeld in een omstrengeling met kustontwikkeling, aquatische ecologie, zoetwatervoorziening, veiligheid, stedenbouw en, sinds kort, filosofie. Met medewerking van de afdeling Values, Technology & Innovation van de faculteit Techniek, Bestuur en Management organiseert het Deltas Infrastructures en Mobility Initiative (DIMI on tour) op 11 november 2015 het symposium Deltas en Ports of the Future. De STW en NWO research proposals XPort - Next Generation Ports en Integrated and Sustainable Ports in Africa zijn uitgewerkt in samenwerking met vijf universiteiten en met onder anderen het Havenbedrijf Rotterdam, Boskalis,Wereld Natuur Fonds en APM Terminals.
In deze DeltaLinks een voorproefje. Afstudeerwerken over de haven van Rotterdam bij Waterbouw en Stedenbouw en hoe het baggeren van de Waal slimmer kan. Daarna: hoe gaan de havenbedrijven van Rotterdam en Antwerpen om met duurzaamheid, gelet op hun organisatiestructuren en organisatieculturen? Dan een blik in de nabije toekomst met de trendrapportage binnenvaart en de verre toekomst met ingenieur en econoom dr. Cornelis van Dorsser. |
Tiedo Vellinga
|
Hoogleraar havens & scheepvaartwegen |
|
|
|
Havens en vaarwegen van de toekomst |
|
|
De meest bestudeerde haven ter wereld |
|
Rotterdam: niet alleen de schoonste en slimste haven ter wereld, zoals het Financieele Dagblad ooit kopte, maar ook de groenste en waarschijnlijk de meest bestudeerde. TU Delft-afstudeerder Sarah Sangster onderzocht natuur-vriendelijke oevers langs de Nieuwe Waterweg, Eslie Vrolijk gebruikte de ecosystem-based ontwerpfilosofie van Maasvlakte 2 voor nieuwe havenontwikkeling. De TU Delft WaterViewer biedt overzicht in een complex gebied en legt links, onder andere met stedenbouw. |
Lees verder |
|
|
|
|
Scheepvaart en natuur in het rivierengebied |
|
Elk groot waterproject kent zowel voordelen als bezwaren, zo ook het bejubelde Ruimte voor de Rivier. Door de nieuwe graafpartijen worden bij hoogwater de sedimentatie-patronen in het zomerbed onregelmatiger, waardoor er meer baggerwerk voor de scheepvaart nodig is. Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing – op naar de genormaliseerde natuurlijke rivier? |
Lees verder |
|
|
|
|
Mega-innovaties in de havens van Rotterdam en Antwerpen |
|
De grootste Nederlandse en Belgische waterprojecten van deze eeuw waren geen veiligheids-projecten zoals dijkverlegging Lent of ontpoldering Noordwaard, maar de havenprojecten Maasvlakte 2 en het Deurganckdok in Antwerpen. Industrial Ecology afstudeerder Hester Engelsman bestudeerde de organisatie van deze innovatieve megaprojecten. De Nederlanders kozen preventief voor een uitgedachte structuur, de Vlamingen werkten organisch en ad-hoc. |
Lees verder |
|
|
|
|
TU Delft trendrapportage binnenvaart |
|
De onderzoekswereld heeft zich op coördinatie van infrastructuur met nieuwe ICT gestort. Maar voordat het wegtransport aan automated driving begint, is de binnenvaart al lang aan het geautomatiseerd varen: op basis van onder andere actuele hydraulische en morfologische condities ontvangen gespecialiseerde, slimme en groene schepen vaaradviezen langs centraal gecoördineerde vaarroutes. Dit beeld ontstaat uit de derde trend-rapportage binnenvaart die de TU Delft schreef voor Rijkswaterstaat. |
Lees verder |
|
|
|
|
In the long run we’re all sustainable |
|
“In the long run we’re all dead”, zei John Maynard Keynes over de lange versus de korte termijn. Cornelis van Dorsser ziet dit anders. In zijn proefschrift over de zeer lange termijn van de binnenvaart concludeert hij dat duurzaamheid de zesde Kondratieff cyclus zal aandrijven, de groei in het westen desondanks gaat afvlakken en dat de evaluatie van lange-termijn projecten een veel lagere discontovoet vereist. Dat is niet niks. Tien kritische vragen door Ties Rijcken. |
Lees verder |
|
|
|
|
|