Nieuwsbrief niet goed leesbaar? Klik hier voor de webversie
TUDelft
TUDelft
 
 
Geachte heer/mevrouw ,
Om Maasvlakte 2 te realiseren zijn in 5 jaar tijd 120.000 documenten geschreven. Er zijn 35 hectare nieuwe duinen voor aangelegd, er waren tientallen volwaardige gesprekspartners, waaronder de spraakmakende Stichting Surfbelangen Tweede Maasvlakte en inmiddels staat er een bijenhouder op de loonlijst van Havenbedrijf Rotterdam. Maasvlakte 2 introduceerde de toekomst van havens en vaarwegen: aandacht voor ecosystemen, langetermijndenken,
kennisontwikkeling, transparantie en participatie uit alle hoeken van de maatschappij.
Scheepvaart is geen solitaire sector meer. Kennis over havens en vaarwegen wordt ontwikkeld in een omstrengeling met kustontwikkeling, aquatische ecologie, zoetwatervoorziening, veiligheid, stedenbouw en, sinds kort, filosofie. Met medewerking van de afdeling Values, Technology & Innovation van de faculteit Techniek, Bestuur en Management organiseert het Deltas Infrastructures en Mobility Initiative (DIMI on tour) op 11 november 2015 het symposium Deltas en Ports of the Future. De STW en NWO research proposals XPort - Next Generation Ports en Integrated and Sustainable Ports in Africa zijn uitgewerkt in samenwerking met vijf universiteiten en met onder anderen het Havenbedrijf Rotterdam, Boskalis,Wereld Natuur Fonds en APM Terminals.
In deze DeltaLinks een voorproefje. Afstudeerwerken over de haven van Rotterdam bij Waterbouw en Stedenbouw en hoe het baggeren van de Waal slimmer kan. Daarna: hoe gaan de havenbedrijven van Rotterdam en Antwerpen om met duurzaamheid, gelet op hun organisatiestructuren en organisatieculturen? Dan een blik in de nabije toekomst met de trendrapportage binnenvaart en de verre toekomst met ingenieur en econoom dr. Cornelis van Dorsser.
Tiedo Vellinga
Hoogleraar havens & scheepvaartwegen
Havens en vaarwegen van de toekomst
 
De meest bestudeerde haven ter wereld
Rotterdam: niet alleen de schoonste en slimste haven ter wereld, zoals het Financieele Dagblad ooit kopte, maar ook de groenste en waarschijnlijk de meest bestudeerde. TU Delft-afstudeerder Sarah Sangster onderzocht natuur-vriendelijke oevers langs de Nieuwe Waterweg, Eslie Vrolijk gebruikte de ecosystem-based ontwerpfilosofie van Maasvlakte 2 voor nieuwe havenontwikkeling. De TU Delft WaterViewer biedt overzicht in een complex gebied en legt links, onder andere met stedenbouw.
Lees verder
 
Scheepvaart en natuur in het rivierengebied
Elk groot waterproject kent zowel voordelen als bezwaren, zo ook het bejubelde Ruimte voor de Rivier. Door de nieuwe graafpartijen worden bij hoogwater de sedimentatie-patronen in het zomerbed onregelmatiger, waardoor er meer baggerwerk voor de scheepvaart nodig is. Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing – op naar de genormaliseerde natuurlijke rivier?
Lees verder
 
Mega-innovaties in de havens van Rotterdam en Antwerpen
De grootste Nederlandse en Belgische waterprojecten van deze eeuw waren geen veiligheids-projecten zoals dijkverlegging Lent of ontpoldering Noordwaard, maar de havenprojecten Maasvlakte 2 en het Deurganckdok in Antwerpen. Industrial Ecology afstudeerder Hester Engelsman bestudeerde de organisatie van deze innovatieve megaprojecten. De Nederlanders kozen preventief voor een uitgedachte structuur, de Vlamingen werkten organisch en ad-hoc.
Lees verder
 
TU Delft trendrapportage binnenvaart
De onderzoekswereld heeft zich op coördinatie van infrastructuur met nieuwe ICT gestort. Maar voordat het wegtransport aan automated driving begint, is de binnenvaart al lang aan het geautomatiseerd varen: op basis van onder andere actuele hydraulische en morfologische condities ontvangen gespecialiseerde, slimme en groene schepen vaaradviezen langs centraal gecoördineerde vaarroutes. Dit beeld ontstaat uit de derde trend-rapportage binnenvaart die de TU Delft schreef voor Rijkswaterstaat.
Lees verder
 
In the long run we’re all sustainable
“In the long run we’re all dead”, zei John Maynard Keynes over de lange versus de korte termijn. Cornelis van Dorsser ziet dit anders. In zijn proefschrift over de zeer lange termijn van de binnenvaart concludeert hij dat duurzaamheid de zesde Kondratieff cyclus zal aandrijven, de groei in het westen desondanks gaat afvlakken en dat de evaluatie van lange-termijn projecten een veel lagere discontovoet vereist. Dat is niet niks. Tien kritische vragen door Ties Rijcken.
Lees verder
 
Nieuw in de WaterViewer
 
Uncertainties in future dike design
Guido Evers | Flood Risk
Morphological impact of the Sinterklaas storm at Het Zwin
Benjamin Carrión Aretxabala | CoastalEngineering
Towards an open delta
Nathan den Besten | Landscape Architecture
Old harbour, new possibilities
Sanne Mooij | Urbanism
Temporary water scarcity in Rhine-Estuary Drechtsteden
Niña Visser | Policy Analysis
Construction of the new lock in Terneuzen using pneumatic caissons
Tim van Corven | Hydraulic Engineering
 
Delta Interventions
NatureCoast
Water Governance
Multifunctional Flood Defenses
HowDoYouLandscape
Flood Risk Center
DIMI on tour!
Flood Proof Holland
Urbanising Deltas of the World
Delft Infrastructures & Mobility Initiative, publisher of DeltaLinks
 
  © DeltaLinks | juli 2015    
 
Geen TU Delft DeltaLinks meer ontvangen? Meld u hier af